2014 in Mocreate-taalcontent, context, marketing, mocreate, social media, trends

by Inge Moonen on 16/12/2014 with 0 comments

Het einde van het jaar. De tijd om terug te kijken op 2014. Wij doen dit in Mocreate-stijl. Enjoy!

-Een heus tafelvoetbaltoernooi
-Tal van opgeleverde websites!
-Tientallen intensieve brainstormsessies
-Iedereen genoot van maar liefst 20 heerlijke stoelmassages
-Soosr en andere succesvol opgeleverde apps
-9.953 (and counting!) kopjes koffie – met dank aan Eric en zijn koffie-verslaving. Maar hij is niet de enige 😉
-Ontelbare advertenties in Samsung GO
-12 Maandborrels, vaak voorzien van groepsspelletjes en een dosis hilariteit
2014-06-27 13.20.23
-Meer dan 20 verjaardagen. Met taart! Heel veel taart!
-Maar ook 260 gezonde, biologische lunches
-Vergaderingen, interne meetings, externe meetings en wekelijks een 1-op-1
-Honderdduizenden tevreden social media gebruikers
-12 lijsten met maandelijkse pollvragen
-320 wc-rollen (een ruwe schatting)
-Nieuwe toffe klanten
-6 Stagiaires
-2 Lieve kleine Mocreate baby’s
-Afscheid van collega’s
-Maar we hebben ook een aantal nieuwe collega’s mogen verwelkomen
-Talloze blije prijswinnaars
SG207576
-Een paar potten cashewpasta – Charlotte en Roel zijn er dol op!
-Een actief bedrijfsuitje op de golfbaan. En swingggggg
-Excel-, Photoshop- en PHP-frustraties
-Maar ook een heleboel juichkreten!

Wij wensen iedereen een spetterend 2015!

IMG-20140627-WA0004

 

Groei ‘mobiele’ Sinterklazen en Kerstmannen?e-commerce, marketing, marketing intelligence, mobile, mobile advertising

by Eric Sas on 15/12/2014 with 0 comments

‘Mobile commerce blijft groeien , maar slechts een klein gedeelte van de markt durft te investeren in mobiele marketing,’

December, dé maand die rood omcirkeld staat in de agenda’s van kinderen, marketeers en retailers. Volgens berekeningen geven gezinnen gemiddeld 281 euro uit aan decembercadeautjes. De moeite waard om als retailer te zorgen dat de site goed scoort op vindbaarheid en gebruikersgemak, ook via de mobiele devices.

Als het goed is hebben de grote webshops alles klaar staan voor de december piek. Waar je een paar jaar geleden nog weg kwam met wat rode bewegende balletjes en de prijs in een cadeautjesbutton, zijn de standaarden in 2014 flink verhoogd. Wie in 2014 wil opvallen en bezoekers op de site wil houden moet zorgen dat zijn site benaderbaar en te gebruiken is met smartphones en tablets. Daarnaast zal de retailer ook de mobiele consument naar zijn of haar online winkel moeten lokken, dus zal er ook geïnvesteerd moeten worden in mobile advertising en marketing.

Uit de markt horen we dat steeds meer online aankopen worden gedaan via webshops en apps die bezocht worden met mobiele smartphones en tablets. 64% Van de mobile shoppers geeft zelfs aan meer te gaan uitgeven dan vorig jaar. Uit onderzoek van verschillende telecomproviders blijkt dat het mobiel datagebruik in een jaar tijd met 53% is gestegen. Dit betekent ook dat websites vaker met mobile devices worden bezocht. Door deze cijfers zou mobiele optimalisatie toch dikgedrukt in de agenda van de retailers moeten staan, zou je zeggen. Helaas concludeert ook Forrester Research dat ‘mobile’ nog steeds strategisch onderschat wordt, een trend die we helaas ook in Nederland terugzien.

present_0

Gemiste kans?
Volgens ClickZ besteedt een gemiddelde retailer slechts 5% van hun marketing budget aan mobile, iets wat in Nederland naar mijn idee een stuk lager ligt. Dat is verrassend aangezien consumenten ruim 50% van hun vrije tijd een mobile device gebruiken. Uit een mobile check door MobileMarketing.nl, in opdracht van MediaBunker, blijkt zelfs dat 34% van de top-50 adverteerders hun corporate site nog niet voor mobiel heeft geoptimaliseerd.  De meeste marketeers zijn redelijk voorzichtig wat betreft het gebruik van mobile marketing en dat terwijl er toch relatief veel goede mobile marketing cases beschikbaar zijn. Tegenwoordig wordt namelijk bijna alles volledig doorgemeten, van click naar werkelijke verkoop of download. Maar zo te zien is het de spelers in de mobile marketing en advertising markt nog niet gelukt om de marketeers hiervan te overtuigen. Een gemiste kans voor beide partijen.

Innoverende retailers
‘Aangezien mobiele aankopen exponentieel blijven groeien, maar slechts een klein gedeelte van de markt durft te investeren in mobiele marketing, biedt dit retailers die het aandurven een kans om significant marktaandeel te veroveren’, zegt Mark Lavelle (eBay). Ik verwacht zelf ook dat innoverende retailers die bereid zijn om voor Sinterklaas en Kerst in mobiele marketing te investeren, voordat hun conservatieve concurrenten dit doen, hiervoor worden beloond. Er ligt in Nederland een enorm potentieel op te rapen op mobile gebied. De consumenten zijn er al, nu de adverteerders en de retailers nog.

Dit jaar groei mobiele Sinterklazen en Kerstmannen?
Op de Mobile Marketing Summit zei Ori Carmel (Twitter): ‘Er zijn twee verschuivingen gaande. De eerste is dat consumenten verschuiven van pc’s en laptops naar mobiele devices. Dit heeft impact op de hele industrie, want de consument ziet de producten op een andere manier: via zijn of haar vingers. De tweede verschuiving heeft te maken met het benutten van ‘Het Marketing-Moment’.  De Marketing Momenten, zoals gedefinieerd door Twitter, zijn onderverdeeld in vier categorieën: gepland, spontaan, grote evenementen en alledaagse momenten.  De selfie van Ellen DeGeneres bij de Oscars is een voorbeeld van een groot evenement een succes nog groter kan maken.

Wanneer retailers deze categorieën begrijpen en ze leren gebruiken in combinatie met frisse en onderhoudende content, dan kunnen retailers zich opmaken voor een enorme voorsprong op de concurrenten. De decembermaand is zo’n type event. Natuurlijk wordt door de zwarte pieten discussie voorzichtig omgesprongen met marketing, maar iedereen weet dat er in december toch echt gescoord zal moeten worden. Retailers in de speelgoed en filmindustrie begrijpen dit al, maar ook voor andere branches ligt hier een grote kans. Ik ben dan ook benieuwd wat er deze maand gaat gebeuren en wat het aandeel is qua verkopen via de mobiele telefoon, laten we hopen dat Sinterklaas en de Kerstman ons dit jaar echt gaat verrassen!

Mocreate CEO Roel van Eersel in Adformatie

Je laat kansen liggen!context, e-commerce, mobile advertising

by Eric Sas on 30/11/2014 with 0 comments

Gemiddeld geeft een gezin 281 euro uit aan decembercadeautjes. Steeds meer mensen laten de winkels in de stad links liggen en shoppen vanuit hun eigen woonkamer. Gemakkelijk via internet. Ook het aantal mensen dat via hun smartphone of tablet winkelt, stijgt. Maar zijn retailers hiervan al op de hoogte? En durven ze überhaupt hierop in te spelen?

Uit onderzoek van verschillende telecomproviders blijkt dat het mobiel datagebruik in een jaar tijd met 53% is gestegen. Dit betekent dat websites steeds vaker met mobile devices worden bezocht. Toch besteedt een gemiddelde retailer,  volgens ClickZ,  slechts 5% van hun marketing budget aan mobile.

Gifts-gifts-22226532-2048-1536Uit een mobile check door MobileMarketing.nl in opdracht van MediaBunker blijkt dat 34% van de top-50 adverteerders hun corporate site nog niet voor mobiel heeft geoptimaliseerd. Er is nog relatief weinig data beschikbaar qua slagingskansen. Marketeers spelen dan liever op safe door te kiezen voor de dalende – maar veilige – openingsrates van e-mailmarketing.

Retailers hebben duidelijk nog niet door dat ze kans maken op die 281 euro per gezin. Laat jouw bedrijf die kansen ook liggen? Mocreate is gespecialiseerd in mobile marketing. Wil je meer informatie over de mogelijkheden om te adverteren? Neem dan contact op met Roel van Eersel.

Wedden dat je dit gaat lezen?content, google, marketing, online marketing, Samsung, webshop

by Eric Sas on 31/10/2014 with 0 comments

schrijven voor het webSpelfouten. Lange zinnen die je drie keer moet lezen voor je er iets van snapt. ‘Hun hebben’. ‘Groter als’. Heb jij, net als ik, ook soms de neiging om weg te klikken? Schrijven is een kunst. Dat blijkt keer op keer. Teksten schrijven (en lezen) doe ik dagelijks voor mijn werk. Webteksten hebben hierbij hun eigen regels. Lezen van een scherm doe je namelijk anders dan lezen van papier. Hieronder heb ik een aantal tips verzameld waar je op moet letten bij het schrijven van webteksten. Vooral tip twee wordt vaak vergeten!

1. Om te beginnen gaat het dus om webteksten. Die houd je per definitie altijd kort. Soms lezen bezoekers de teksten niet eens. Vaak wordt tekst gewoon gescand of geskipt.

2. Bezoekers probeer je te bereiken door pakkende titels. De kunst is om wel een hint te geven over het onderwerp waar je tekst over gaat, maar nooit voorspelbaar te zijn. Titels moeten een beetje vaag blijven om de interesse te wekken. En natuurlijk: Kort! Kort! Kort!

3. Woordkeuze is van belang. Zo schrijven we in teksten voor België nooit het woord ‘mobiel’ of ‘mobieltje’ omdat die woorden in België niet gebruikt worden. We kiezen daarom voor GSM, telefoon of smartphone. Woordkeuze kan lastig zijn bij samengestelde woorden. Denk maar eens aan ‘printen’, ‘drukken’, ‘afdrukken’ en ‘uitprinten’. Ook de simpele keuze tussen gebiedende wijs of het hele werkwoord gebruiken kan veel uitmaken.

4. Structuur. Om mijn collega Riëlle te quoten toen ze het had over slecht geschreven blogs: “sommige mensen schieten een onderwerp de lucht in en wachten dan maar af”. Zo moet het duidelijk dus niet. Tekst heeft structuur nodig. Een begin, een tussenstuk en een einde. En zeker niet onbelangrijk: eindzinnen!

5. Ook afwisseling mag je niet vergeten. Webteksten zijn vaak opgebouwd uit korte zinnen, maar als je enkel korte zinnen gebruikt kan de tekst “stokkerig” worden. Dit leest onnatuurlijk. Combineer korte zinnen dus soms met een langere zin. Verwerk ook vraagstellingen en leestekens zoals uitroeptekens erdoorheen.

6. Als laatste is spelling één van de belangrijkste dingen in een tekst. Bevat je tekst spelfouten? Houd dan maar op. Je komt onprofessioneel over en wordt niet serieus genomen. Bezoekers stoppen met lezen, verlaten de pagina en misschien wel je hele website. We proberen onze teksten dan ook altijd foutloos te schrijven en laten ze altijd nalezen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over SEO en de invloed van visuals. Zoals je ziet komt er behoorlijk wat bij kijken als je wilt schrijven voor het web. Er zijn allerlei regels, kaders en andere zaken om aan te denken. Maar soms blijft het ook gewoon een kwestie van gevoel. Onderbuikgevoel. Met dat gevoel zorg je voor een bepaalde sfeer, een toon, die o zo belangrijk is. Je maakt een tekst “eigen”, origineel en onvoorspelbaar. En dát maakt schrijven zo leuk!ingeblog1

@87Inge

Tags: