Gratis U2 en 4 valse mythes van sociale mediacontent, context, marketing intelligence, online marketing, social media

by Eric Sas on 19/09/2014 with 0 comments

De afgelopen weken zijn druk geweest in ‘mobile- en wearable-land’. Apple en Samsung presenteerden allebei hun nieuwe paradepaardjes voor 2015: de iPhone 6, Apple Watch, de Samsung Galaxy Note 4 en Gear S zagen het levenslicht én de hele tech-community was laaiend enthousiast.

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

#U2virus
Inmiddels is het stof van de Apple-presentatie neergedaald. We merken dat de discussie op social media nu met name nog over het #U2virus gaat en niet meer over #U2. Wat Apple als een leuk cadeautje bedoelde: een gratis exclusief U2-album in de iCloud, lijkt nu in hun eigen gezicht op te blazen. Niet iedereen zit namelijk op deze Ierse rockers te wachten, zelfs niet als het gratis is.

Waar Apple en U2 op hoopte was fans blij maken en verrassen, moeten ze zich nu verantwoorden voor de non-fans. Een mondige groep die zich via social media– misschien wel terecht – druk maakt om het feit dat het album zich nog moeilijker laat verwijderen dan kauwgom uit kleding. Jammer genoeg lijkt het erop dat U2 een sellout geworden en is het enthousiasme van de verrassende introductie van hun album volledig verdampt.

Gratis dingen weggeven staat duidelijk niet garant voor direct succes. Zo zijn er meer marketingmythes – met name over social media – waar veel marketeers nog wel in willen geloven.

1. Gratis succes in social media bestaat
Zo lijkt het logisch om te denken dat je ‘wel eventjes’ een mooie gratis social en viral campagne opzet als bedrijf. Dit is het echter niet. Het virale recept van grappige, home made YouTube video’s staat niet voor instant successen en vaak zit er achter een doorgebroken YouTube-ster een marketingstrateeg. Daarnaast is er vaak ook een kapitaalkrachtige katalysator die de ster katapulteerde naar social stardom. Social succes kost je altijd iets: geld óf veel tijd door een goed doordachte strategie.

2. Earned media is still alive and kicking
Als je nu iets op je Facebook bedrijfspagina upload, mag je blij zijn als 6% van de fans het in hun timeline zien. Het bureau Ogilvy rekende uit dat het organisch bereik van bedrijven met meer dan een half miljoen fans in 2014 gemiddeld onder de 2,5% zit. Een potentieel bereik van 1.000.000 fans heeft omgerekend dus slechts 25.000 organische impressies. Niet veel dus.

3. Jij bezit jouw communities op Facebook
Communities ontstaan vanwege een set waarden die op een moment relevant waren. Op een gegeven moment was jouw bedrijfspagina relevant voor jouw fans, maar dat wil niet zeggen dat jouw fans in de toekomst ook al je posts zullen liken. Communities blijven bestaan als je mensen weet te boeien, te binden én te behouden. En juist dat laatste, daar moet je tijd in investeren.

eric_blog2b copy4. Having a Social Account + Engagement = Strategy
Het aantal fans moet geen goal zijn. Zelfs het creëren van engagement met fans niet. Engagement is een middel dat in dienst staat van een strategie om je bedrijfsdoelen, zoals acquisitie, product development, klantenservice en brand awareness te vergroten. Engagement was in 2013 het toverwoord, maar inmiddels kan iedereen door middel van gemakkelijke vragen en meme-visuals engagement krijgen. Is dit echter een type engagement dat bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Zo nee, cut the crap en probeer je tijd te steken in activiteiten die wél bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Betekent dit dat social media niet meer werkt?
Nee, in het marketingmedium social media zit nog enorm veel rek. Social media marketing is iets wat drijft op voortschrijdend inzicht. Als je succes wilt hebben met social media, dan zal je moeten innoveren en je strategie moeten bijstellen. Gelukkig zijn er ook onafhankelijke specialisten die je daarmee kunnen helpen.

Ben jij benieuwd hoe jouw organisatie social media en online communicatie effectiever kan inzetten? Mocreate heeft speciaal voor bedrijven een online dynamite scan ontwikkeld om hier efficiënter mee om te gaan en social perfect te integreren in de marketing mix van jouw organisatie.

Wil je meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op: informatie@mocreate.nl of bel naar ons kantoor op 070 – 346 20 05.

Context is KingApp, content, context, google, mobile development, trends

by Eric Sas on 29/08/2014 with 0 comments

context is king

Tim is één van de geheime wapens van Mocreate. Deze Pijnackerse developer is nu ruim een jaar werkzaam bij Mocreate en heeft zodoende al zijn stempel kunnen drukken op verschillende apps van Mocreate zoals Samsung GO en Soosr. We vragen hem wat zijn visie is voor de toekomst van mobile app development.

1. Wat daagt jou als developer uit in het maken van apps?
Het klinkt misschien wat cliché, maar veel developers halen hun kick uit het creëren van ‘iets’ uit niets. Opdrachten beginnen vaak met een ideetje op de achterkant van een bierviltje. Als developer geeft het enorm veel voldoening om dat uit te laten groeien naar een werkend programma dat mensen informeert en entertaint.

2. Welke nieuwe elementen zitten er bijvoorbeeld in de Soosr-app waar jij enthousiast over bent?
Als je kijkt naar de Soosr-app zit daar een functionaliteit in waarbij je met één druk op de knop een bericht kunt posten naar jouw verschillende social media kanalen. Behalve dat hebben we het ook voor klanten inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen er bereikt worden. Dit soort functies zijn afhankelijk van de verschillende social media kanalen. Hun voorwaarden en mogelijkheden veranderen constant. Je zult moeten blijven innoveren om bij te blijven. Het is een interessant speelveld.

3. Welke interessante ontwikkelingen zie jij binnen de online, mobile en social branches de komende tijd?
Je ziet dat bij het maken van apps de context steeds belangrijker wordt. Vroeger was alles app- en content-based. Nu verandert dat naar context, bijvoorbeeld locatie. Voorheen startte de mensen een app op, straks krijg je berichten voorgeschoteld die voor jou relevant zijn op basis van tijd, locatie, apparaat, gebruiksgeschiedenis en agenda. Google Now doet dit bijvoorbeeld al. Bij Soosr passen wij bijvoorbeeld ook geo-fenced notificaties toe, zodat mensen notificaties kunnen ontvangen als ze op een bepaalde plaats zijn. Wat je ook ziet op Nu.nl is temperatuurgelateerde advertising. Is het hoger dan 25 graden, dan zie je alleen maar Ola-ijsjes-reclame. Op de radio hoorden we dit namelijk helemaal verkeerd gaan. Het is dagen rotweer en toch hoor je zonnige zomerreclames van autodealers. Op dat soort momenten zie je dat je online makkelijker kunt anticiperen dan via old-school advertising kanalen als de radio.

4. Hoe kijk jij naar smartwatches en andere zogenaamde ‘wearables’?
Die markt zal nog groter gaan worden. Via wearables wil je in één oogopslag zien wat voor jou relevant is. Je gaat op je horloge niet een uur scrollen naar apps. Relevantie zit in context-driven content. Dit zal in 2015 alleen maar groter gaan worden en daar moeten developers zich nu al op voorbereiden.

5. Als we nog even terugblikken op het Soosr-app project: Waar ben je het meest trots op?
Ik ben met name trots op het proces. Bij Soosr hebben we gezamenlijk een idee uitgewerkt naar een concept met een functioneel ontwerp. Dit groeide later uit tot een fraaie web-app en 2 native apps. Zo zie je een idee evolueren tot een werkende en visueel aantrekkelijke app. En dat voelt erg goed. Als je kijkt naar de web-app en de API die daarin geïntegreerd zit, zie je dat het enorm smooth werkt. De laadtijd is kort en omdat we goed hebben geïnvesteerd in responsiveness ziet de app er op elke computer, tablet en telefoon mooi uit. Het is één van de web-apps die het beste de native ervaring benaderd.

@EricSas

 

‘Bedrijven hebben vaak een blinde vlek als het gaat over hun eigen promotie’marketing, mobile development, social media, trends

by Eric Sas on 07/08/2014 with 0 comments

‘Mobile’ wordt steeds minder geïsoleerd ingezet en meer geïntegreerd in de gehele strategie. Mocreate was één de eerste mobiele bureaus die diverse disciplines onder één dak ging aanbieden. Adformatie stelde vijf vragen aan Roel van Eersel.

1. Mobile is steeds meer geïntegreerd in de online en social strategieën van bedrijven. Mocreate is op het gebied van mobile, social en online actief. Is er volgens jou nog plaats voor ‘mobile only’ bureaus?  
‘De ‘mobile only’ markt wordt steeds smaller. Je ziet veel bedrijven die juist gaan specialiseren in bijvoorbeeld mobile app-development of mobile advertising. Dat is op zich niet verkeerd, want je bent afhankelijk van het personeel dat je op de payroll hebt en hun expertise. Ik geloof in een synergie tussen meer online disciplines, aangezien straks eigenlijk alles onder online valt. Wij zien in de praktijk dat veel klanten geholpen zijn met mobile professionals, die korte lijntjes hebben met online en social specialisten. We hebben twee jaar geleden gekozen om de pijlers online, mobile en social onder één dak aan te bieden. We hebben de professionals, waardoor we veel gemakkelijker cross-channel acties en campagnes kunnen uitvoeren.’

2. Jullie hebben een ‘Online Dynamite Scan’ ontwikkeld waarmee je status op gebied van social, mobile en online analyseert. Kunnen bedrijven voldoende zichzelf in de spiegel bekijken?
‘Bedrijven hebben vaak te maken met een blinde vlek als het gaat over hun eigen promotie. Het is een misvatting dat je als bedrijf op alle social media kanalen aanwezig moet zijn. Niet elk kanaal is geschikt voor jouw boodschap of voor jouw doelgroep. Het is beter je te focussen op één of twee goed lopende kanalen, dan alle kanalen half te doen. Je focus moet altijd zijn op return on investment en bij social media vertaalt dat zich vaak in engagement met de doelgroep. En gelukkig is dat online goed te meten. Daarnaast moet je bereid zijn om te investeren in deze ‘gratis’ kanalen. Door de scan laten we ook precies zien hoe bedrijven of organisaties er voor staan en waar eenvoudig verbeteringen door te voeren zijn. En of de gebruikers ook de juiste ervaring krijgen op de verschillende devices. Daarom noemen we het een Online Dynamite Scan. We laten namelijk regelmatig een ‘bommetje’ vallen in de marketing afdeling omdat zaken er soms minder goed uit zien dan gedacht. Gelukkig kunnen we dankzij de handige tips en quick wins de schade daarna vaak snel minimaliseren en partijen op weg helpen naar een verbetertraject.

Lees de rest van het interview op Adformatie.

Wil je meer informatie over de Online Dynamite Scan? Kijk dan eens bij onze diensten: Online Dynamite Scan

Is Facebook genoeg?online marketing, social media

by Eric Sas on 28/07/2014 with 0 comments

Is facebook genoeg?

Is Facebook genoeg?
Klanten vragen ons wel eens: “Op welke social media kanalen moeten we nu eigenlijk zitten?” Aan de ene kant lijkt dat een makkelijke vraag – als je Facebook zegt, zit je in 99% van de gevallen wel goed. Echter, de ‘organic reach’ (het aantal unieke bezoekers dat je bereikt via onbetaalde distributie) van Facebook wordt steeds kleiner. Als je echt effectief en origineel uit de hoek wilt komen, zou je ook andere kanalen moeten overwegen.

Via de onderstaande infographic zie je welke social media kanalen er wereldwijd veel worden gebruikt. We zien vooral een groei van Facebook, wellicht door de toename van het mobiele gebruik van Facebook-apps.

stats-social-media-2014
Kanalen voor de toekomst

Drie kanalen waar wij in de toekomst – ook op zakelijk gebied – veel van verwachten zijn Pinterest, Instagram en Vine. De formules achter deze kanalen zijn krachtig door hun simpelheid: Pinterest is geweldig voor bedrijven met een mooie webshop omdat het veel traffic op kan leveren naar de online etalages. Instagram en Vine zijn onder tieners en twintigers enorm populair doordat je met gemak foto’s en korte video’s kunt delen. Is jouw bedrijf in staat tot het maken van mooie beelden? Dan zouden deze kanalen wel eens de engagement-knaller van 2014 kunnen worden!

Golden oldies
Natuurlijk zijn er ook social media kanalen die zich al lang hebben bewezen en die jouw bedrijf een stap verder kunnen brengen. YouTube: Met 1 miljard gebruikers is het videokanaal nog steeds onderschat qua social media kanaal, terwijl het delen en insluiten van video’s zo gemakkelijk is. Voor veel B2B klanten is LinkedIn – met wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers – ook een niet te missen kanaal. Met de vernieuwde bedrijfspagina’s is er heel veel mogelijk om jouw bedrijf nu nog beter te presenteren.

@ericsas

De SOOSR apps zijn live!content, context, marketing, mobile development, online marketing, social media

by Eric Sas on 24/07/2014 with 0 comments

SoosrMet trots kunnen we melden dat de nieuwe iPhone app en Android app van Soosr beschikbaar zijn in de appstores. Mocreate heeft in opdracht van Soosr beide apps ontwikkeld.

Dit concept is niet onopgemerkt gebleven in het marketing landschap. Lees ook de volledige artikelen op:

Wil je meer informatie over het Soosr concept, of je direct willen aanmelden kijk dan op: Soosr website

Wil je ook graag een app laten ontwikkelen? Kijk dan eens bij onze diensten: Mobile Development

Tags: ,