‘Mobile’ wordt steeds minder geïsoleerd ingezet en meer geïntegreerd in de gehele strategie. Mocreate was één de eerste mobiele bureaus die diverse disciplines onder één dak ging aanbieden. Adformatie stelde vijf vragen aan Roel van Eersel.

1. Mobile is steeds meer geïntegreerd in de online en social strategieën van bedrijven. Mocreate is op het gebied van mobile, social en online actief. Is er volgens jou nog plaats voor ‘mobile only’ bureaus?  
‘De ‘mobile only’ markt wordt steeds smaller. Je ziet veel bedrijven die juist gaan specialiseren in bijvoorbeeld mobile app-development of mobile advertising. Dat is op zich niet verkeerd, want je bent afhankelijk van het personeel dat je op de payroll hebt en hun expertise. Ik geloof in een synergie tussen meer online disciplines, aangezien straks eigenlijk alles onder online valt. Wij zien in de praktijk dat veel klanten geholpen zijn met mobile professionals, die korte lijntjes hebben met online en social specialisten. We hebben twee jaar geleden gekozen om de pijlers online, mobile en social onder één dak aan te bieden. We hebben de professionals, waardoor we veel gemakkelijker cross-channel acties en campagnes kunnen uitvoeren.’

2. Jullie hebben een ‘Online Dynamite Scan’ ontwikkeld waarmee je status op gebied van social, mobile en online analyseert. Kunnen bedrijven voldoende zichzelf in de spiegel bekijken?
‘Bedrijven hebben vaak te maken met een blinde vlek als het gaat over hun eigen promotie. Het is een misvatting dat je als bedrijf op alle social media kanalen aanwezig moet zijn. Niet elk kanaal is geschikt voor jouw boodschap of voor jouw doelgroep. Het is beter je te focussen op één of twee goed lopende kanalen, dan alle kanalen half te doen. Je focus moet altijd zijn op return on investment en bij social media vertaalt dat zich vaak in engagement met de doelgroep. En gelukkig is dat online goed te meten. Daarnaast moet je bereid zijn om te investeren in deze ‘gratis’ kanalen. Door de scan laten we ook precies zien hoe bedrijven of organisaties er voor staan en waar eenvoudig verbeteringen door te voeren zijn. En of de gebruikers ook de juiste ervaring krijgen op de verschillende devices. Daarom noemen we het een Online Dynamite Scan. We laten namelijk regelmatig een ‘bommetje’ vallen in de marketing afdeling omdat zaken er soms minder goed uit zien dan gedacht. Gelukkig kunnen we dankzij de handige tips en quick wins de schade daarna vaak snel minimaliseren en partijen op weg helpen naar een verbetertraject.

Lees de rest van het interview op Adformatie.

Wil je meer informatie over de Online Dynamite Scan? Kijk dan eens bij onze diensten: Online Dynamite Scan