Onderzoek via Skoep Nieuws: ‘58% van de Nederlanders luistert online radio of podcasts’Uncategorized

by Roel van Eersel on 31/08/2018 with 0 comments

De audioconsumptie verandert radicaal. Bijna 2 op de 3 Nederlanders luistert minimaal één keer per maand naar online radio stations en podcasts. Dat blijkt uit onderzoek van Skoep Nieuws in opdracht van Spreekbuis.nl.

Mobiele apparaten spelen niet alleen een centrale rol in communicatie, maar blijken ook het meest gebruikt te worden om online radio en podcasts te luisteren. Maar liefst 71,4% van de respondenten luistert hun favoriete online zenders of podcasts via hun smartphone of tablet gevolgd door de pc (57,2%), connected tv (41,4%) en smart- en connected speakers (38,1%). 18,2% Maakt gebruik van andere aparaten, waaronder internet autoradio.

Muziek is met 81,7% veruit de belangrijkste reden voor Nederlanders om online te luisteren, gevolgd door informatie (56,2%) en de presentator/dj (24,4%). Veel podcasts bestaan uit spraak, terwijl bij online radio vaak muziek de belangrijkste rol speelt. In dit onderzoek is echter geen onderscheid gemaakt tussen deze twee audiovormen.

Online radio en podcasting is momenteel flink in opkomst. Toch blijkt uit het onderzoek dat er nog steeds een groot deel van de Nederlanders nog niet naar deze nieuwe audiotechnieken luisteren. Opvallend is dat veel respondenten, die aangeven niet maandelijks naar online radio of podcasting te luisteren, daar geen verklaring voor hebben. 35,7% geeft aan geen reden te hebben waarom zij niet naar online radio of podcast luistert. Andere redenen om niet of nauwelijks naar online radio of podcasts te luisteren waren: ‘Geen toegevoegde waarde’ (29,6%), onhandig in gebruik (28,6%). ‘Te duur (data of devices)’ werd slecht door 3,8% van de respondenten als reden aangegeven om geen online radio of podcasts te luisteren.

Richard Otto (Spreekbuis.nl): ‘Dagelijks worden er nieuwe online radio stations en podcasts gelanceerd. De consument weet deze ook steeds beter te vinden door nieuwe technieken en devices, maar ook door social media. Toch staan beide audiovormen nog in de kinderschoenen. Veel Nederlanders kennen de wereld van online radio en podcasting nog niet. Samen met de verenigde Online Radiostations (v-OR) organiseert Spreekbuis.nl daarom volgende week de Online Radio Awards, waarmee we de makers, de online stations en de podcasts onder de aandacht willen brengen bij het grote publiek.

In totaal deden er in augustus 734 consumenten aan het online radio en podcast onderzoek mee. Het onderzoek is door Spreekbuis.nl en Skoep Nieuws opgezet in het kader van de Online Radio Awards. Op dinsdag 4 september om 17:00 uur (tijdens Dutch Media Week) worden de winnaars van de deze nieuwe awards bekend gemaakt in het Instituut voor Beeld en Geluid (Hilversum).

Over Spreekbuis.nl
Spreekbuis is een online platform met mediavaknieuws gericht op de publieke, commerciële en facilitaire mediasector. Spreekbuis.nl startte in 2014 als nieuw initiatief, na het eerder gestaakte vakblad Spreek’buis dat in 2013 na 70 jaar haar activiteiten beëindigde. Het platform wordt ondersteund door mediapartijen zoals AVROTROS, Omroep Max, KRO-NCRV, NTR, Beeld en Geluid en Viacom. Spreekbuis.nl is onderdeel van uitgeverij Tens Media BV.
www.spreekbuis.nl/www.tensmedia.nl

Over Skoep Nieuws
Skoep Nieuws is een Nederlands nieuwsplatform op Android, iOS en web. Het platform bevat nieuws uit alle kranten en tijdschriften, inclusief nieuws uit de regio. De gebruiker kan zelf de pagina’s of bronnen eenvoudig aanpassen. Daarnaast kunnen gebruikers in de Skoep Nieuws apps meedoen aan onderzoeken, polls en games. Naast de online versie, www.skoep.nl, staat de Skoep app op meer dan 850.000 smartphones en tablets. De verdeling tussen mannen vs vrouwen is (45% vs 55%). Leeftijdsindeling van de gebruiker is 12-17 jaar (12%), 18-24 jaar (23%), 25-34 jaar (22%), 35-44 jaar (16%), 45-54 jaar (13%), 55+ (15%).
www.skoep.nl

Over Online Radio Awards
De stichting verenigde-Online Radiostations (v-OR) en mediaplatform Spreekbuis.nl organiseren op 4 september 2018 de uitreiking van de Online Radio Awards. Met dit initiatief worden er voor het eerst in de Nederlands radiogeschiedenis prijzen uitgereikt voor ‘internet only’ radiomakers en podcasters. De jury van de Online Radio Awards 2018 bestaat uit Pierre Papa (Radiocoach), Richard Otto (Tens Media/ uitgever van Spreekbuis.nl), Peter Contant (Max Magazine/ voorzitter v-OR), Isabelle Brinkman (Stationvoice RTL/ voormalig dj/vj 3FM en TMF), Erik de Zwart (Voorzitter Stichting Top 40 en mediaondernemer) en Adam Curry (Mediaondernemer).
www.onlineradioawards.nl

Explosieve groei gebruik mobile devices in de zomerUncategorized

by Roel van Eersel on 14/07/2017 with 0 comments

Het apparaat waarmee men online is, is afhankelijk van het seizoen. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van smartphones en tablets in de zomer met 30% toeneemt.

Mobiele apparaten zijn tegenwoordig een integraal onderdeel van ons leven. Derhalve nemen ook de advertentie-uitgaven voor de desktop af terwijl mobile juist toeneemt.

Volgens het meest recente Internet Advertising Revenue Rapport van PWC en the Interactive Advertising Bureau, groeide de digitale advertentie omzet naar 72,5 miljard in 2016, een stijging van 22% ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor het eerst was mobile advertising verantwoordelijk voor meer dan de helft van dit bedrag, namelijk 51% van het totale gespendeerde budget aan digital advertising.

Bron:  https://marketingfuel.nl/explosieve-groei-gebruik-mobile-devices-de-zomer/

 

 

Skoep Nieuws app nu ook op iOSApp

by Roel van Eersel on 29/06/2017 with 0 comments

Den Haag, 29 juni 2017 – Skoep Nieuws, de app waarmee je een volledig gepersonaliseerd nieuwsoverzicht kunt creëren, is nu beschikbaar voor iOS. Met de gratis app voor je iPhone heb je toegang tot al het nieuws uit meer dan 100 bronnen. Omdat steeds meer nieuws wordt gegenereerd door social media, kun je via Skoep ook eenvoudig zien wat er speelt op onder meer Instagram en Twitter, zonder eigen account.

Het grote voordeel is dat je met Skoep Nieuws al het nieuws in 1 app hebt. Je bepaalt zelf welke bronnen je graag leest; van nationale en internationale kranten tot het streekblad. Je kunt ook extra bronnen selecteren en pagina’s toevoegen over onder meer gezondheid, technologie of Formule 1.

Jouw wensen centraal
Bij Skoep Nieuws staan jouw wensen en voorkeuren centraal. Heb je een dag geen zin in slecht nieuws? Lees dan de pagina met ‘positief nieuws’. Geen interesse in showbizz of sportnieuws? Zet dan deze pagina simpelweg uit.

“Met Skoep Nieuws willen we gebruikers op eenvoudige wijze de controle geven over hun nieuwsconsumptie”, zegt Roel van Eersel, bedenker van Skoep Nieuws. “Zo zien zij alleen zaken waarin zij echt geïnteresseerd zijn en kunnen zij zelf flexibel bronnen aan of uitzetten. Binnenkort maken we het bovendien mogelijk om pagina’s te creëren waarin je zelf automatisch nieuws kunt verzamelen over jouw favoriete onderwerp zoals een voetbalclub, bedrijf, artiest of politicus.”

Speciale dossiers
Skoep Nieuws is eind 2015 geïntroduceerd, de Android-versie van de app is al enige tijd beschikbaar en telt inmiddels ruim 1 miljoen Nederlandse gebruikers. De app is recentelijk volledig vernieuwd waardoor deze nu nog sneller en flexibeler is. Op basis daarvan is de iOS-versie ontwikkeld. Daarnaast brengt Skoep Nieuws ook speciale dossiers met nieuws over belangrijke evenementen of actuele gebeurtenissen. Daarmee ben je altijd op de hoogte van de laatste nieuwsfeiten uit alle relevante bronnen.

Skoep vindt het belangrijk om de app gratis aan te bieden en de advertenties voor gebruikers te optimaliseren. Het zet daarom met name in op native ads die alleen getoond worden als deze van toepassing zijn op de lezer. Om verder tegemoet te komen aan de interesses van de gebruiker van de app, wordt gewerkt aan een speciale bloggerspagina. Hierbij kan de gebruiker zelf een onderwerp selecteren zoals fashion, koken of reizen, waarna de app vervolgens automatisch de juiste blogs weergeeft.

Skoep Nieuws is en blijft gratis kan gedownload worden via http://skoep.nl/download.

Meer app downloads realiseren? Promoot je app via Skoep!App

by Roel van Eersel on 28/06/2017 with 0 comments

We krijgen de laatste tijd steeds meer verzoeken om apps te promoten voor onze klanten en we hebben daar met onze Skoep Nieuws app de juiste tool voor gevonden. Binnen de Skoep Nieuws app hebben we namelijk verschillende mogelijkheden om nieuwe of bestaande apps onder de aandacht te brengen. Dit doen we bijvoorbeeld via de speciale Handige Apps pagina of via een native item.

Aangezien onze klanten alles doormeten, weten we precies hoeveel downloads via de Skoep app gerealiseerd worden. Daarom komen klanten graag bij ons terug en draaien we ook langdurige app campagnes voor partijen zoals Thuisbezorgd, Parkmobile, Bingo, Picnic en Trivago. Daarnaast ondersteunen we partijen bij de introductie van een nieuwe app of update, zoals we doen voor ANWB, ABN AMRO, AEGON en Reclamefolder,

Wat belangrijk is dat de uitingen voldoende call2action hebben zodat ze goed converteren, we zien dan ook soms campagnes voorbij komen waarbij er bij een klik 8% conversie naar een download gerealiseerd wordt en dat zijn tegenwoordig mooie cijfers. Want we zien dat consumenten steeds kritischer zijn, voordat ze een app downloaden.  Ben je ook op zoek naar een campagne om meer app downloads te realiseren? Bel ons gerust op 070-3462005.