De afgelopen weken zijn druk geweest in ‘mobile- en wearable-land’. Apple en Samsung presenteerden allebei hun nieuwe paradepaardjes voor 2015: de iPhone 6, Apple Watch, de Samsung Galaxy Note 4 en Gear S zagen het levenslicht én de hele tech-community was laaiend enthousiast.

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

#U2virus
Inmiddels is het stof van de Apple-presentatie neergedaald. We merken dat de discussie op social media nu met name nog over het #U2virus gaat en niet meer over #U2. Wat Apple als een leuk cadeautje bedoelde: een gratis exclusief U2-album in de iCloud, lijkt nu in hun eigen gezicht op te blazen. Niet iedereen zit namelijk op deze Ierse rockers te wachten, zelfs niet als het gratis is.

Waar Apple en U2 op hoopte was fans blij maken en verrassen, moeten ze zich nu verantwoorden voor de non-fans. Een mondige groep die zich via social media– misschien wel terecht – druk maakt om het feit dat het album zich nog moeilijker laat verwijderen dan kauwgom uit kleding. Jammer genoeg lijkt het erop dat U2 een sellout geworden en is het enthousiasme van de verrassende introductie van hun album volledig verdampt.

Gratis dingen weggeven staat duidelijk niet garant voor direct succes. Zo zijn er meer marketingmythes – met name over social media – waar veel marketeers nog wel in willen geloven.

1. Gratis succes in social media bestaat
Zo lijkt het logisch om te denken dat je ‘wel eventjes’ een mooie gratis social en viral campagne opzet als bedrijf. Dit is het echter niet. Het virale recept van grappige, home made YouTube video’s staat niet voor instant successen en vaak zit er achter een doorgebroken YouTube-ster een marketingstrateeg. Daarnaast is er vaak ook een kapitaalkrachtige katalysator die de ster katapulteerde naar social stardom. Social succes kost je altijd iets: geld óf veel tijd door een goed doordachte strategie.

2. Earned media is still alive and kicking
Als je nu iets op je Facebook bedrijfspagina upload, mag je blij zijn als 6% van de fans het in hun timeline zien. Het bureau Ogilvy rekende uit dat het organisch bereik van bedrijven met meer dan een half miljoen fans in 2014 gemiddeld onder de 2,5% zit. Een potentieel bereik van 1.000.000 fans heeft omgerekend dus slechts 25.000 organische impressies. Niet veel dus.

3. Jij bezit jouw communities op Facebook
Communities ontstaan vanwege een set waarden die op een moment relevant waren. Op een gegeven moment was jouw bedrijfspagina relevant voor jouw fans, maar dat wil niet zeggen dat jouw fans in de toekomst ook al je posts zullen liken. Communities blijven bestaan als je mensen weet te boeien, te binden én te behouden. En juist dat laatste, daar moet je tijd in investeren.

eric_blog2b copy4. Having a Social Account + Engagement = Strategy
Het aantal fans moet geen goal zijn. Zelfs het creëren van engagement met fans niet. Engagement is een middel dat in dienst staat van een strategie om je bedrijfsdoelen, zoals acquisitie, product development, klantenservice en brand awareness te vergroten. Engagement was in 2013 het toverwoord, maar inmiddels kan iedereen door middel van gemakkelijke vragen en meme-visuals engagement krijgen. Is dit echter een type engagement dat bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Zo nee, cut the crap en probeer je tijd te steken in activiteiten die wél bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Betekent dit dat social media niet meer werkt?
Nee, in het marketingmedium social media zit nog enorm veel rek. Social media marketing is iets wat drijft op voortschrijdend inzicht. Als je succes wilt hebben met social media, dan zal je moeten innoveren en je strategie moeten bijstellen. Gelukkig zijn er ook onafhankelijke specialisten die je daarmee kunnen helpen.

Ben jij benieuwd hoe jouw organisatie social media en online communicatie effectiever kan inzetten? Mocreate heeft speciaal voor bedrijven een online dynamite scan ontwikkeld om hier efficiënter mee om te gaan en social perfect te integreren in de marketing mix van jouw organisatie.

Wil je meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op: informatie@mocreate.nl of bel naar ons kantoor op 070 – 346 20 05.