De laatste jaren hebben veel merken één of meerdere apps laten ontwikkelen. Door de fragmentatie in mobiele platformen vallen de ontwikkelingskosten vaak hoog uit. Uit onderzoek van Deloitte blijkt echter dat maar liefst 80 procent van de apps van gevestigde merken minder dan 1.000 keer wordt gedownload. Responsive wordt door sommige bedrijven als heilig alternatief voor apps verklaard. Moeten merken kiezen voor een mobile app of kunnen zij beter voor een responsive website gaan?

Roel van Eersel (Mocreate): “Kijkende naar het mobiel internet gebruik van vandaag kan een bedrijf of merk eigenlijk sowieso niet zonder een goede responsive site. Dus de vraag is dan eigenlijk meer of er nog een extra app nodig is. Een responsive site is namelijk de eerste stap om zichtbaar te zijn voor mobiele bezoekers, een app is interessant voor een specifiek doel dat niet via een mobiele site gerealiseerd kan worden of het veel eenvoudiger maakt. Denk dan bijvoorbeeld aan mobiel bankieren, betaald parkeren, het ontvangen van notificaties of gebruik van sensoren van de smartphone. Indien het primaire doel puur marketing of communicatie is, volstaat naar mijn idee een mobiele site. Deze kan ook veel makkelijker gevonden worden (bijvoorbeeld via Google) en gebruikers hoeven geen extra app te installeren. Een app is met name interessant als deze processor kracht nodig heeft (bijvoorbeeld voor gebruik van de camera of zware grafische toepassingen zoals interactieve games), offline beschikbaar moet zijn, of indien de gebruiker zaken wil personaliseren. Indien een app gemaakt wordt, is een goed promotieplan wel essentieel. De appstores staan tegenwoordig zo vol, dat de gebruiker door bijvoorbeeld mobile advertising geattendeerd dient te worden op het bestaan en het voordeel van de app.”

Lees hier meer.