Is Facebook genoeg?
Klanten vragen ons wel eens: “Op welke social media kanalen moeten we nu eigenlijk zitten?” Aan de ene kant lijkt dat een makkelijke vraag – als je Facebook zegt, zit je in 99% van de gevallen wel goed. Echter, de ‘organic reach’ (het aantal unieke bezoekers dat je bereikt via onbetaalde distributie) van Facebook wordt steeds kleiner. Als je echt effectief en origineel uit de hoek wilt komen, zou je ook andere kanalen moeten overwegen.
Via de onderstaande infographic zie je welke social media kanalen er wereldwijd veel worden gebruikt. We zien vooral een groei van Facebook, wellicht door de toename van het mobiele gebruik van Facebook-apps.
Kanalen voor de toekomst
Drie kanalen waar wij in de toekomst – ook op zakelijk gebied – veel van verwachten zijn Pinterest, Instagram en Vine. De formules achter deze kanalen zijn krachtig door hun simpelheid: Pinterest is geweldig voor bedrijven met een mooie webshop omdat het veel traffic op kan leveren naar de online etalages. Instagram en Vine zijn onder tieners en twintigers enorm populair doordat je met gemak foto’s en korte video’s kunt delen. Is jouw bedrijf in staat tot het maken van mooie beelden? Dan zouden deze kanalen wel eens de engagement-knaller van 2014 kunnen worden!
Golden oldies
Natuurlijk zijn er ook social media kanalen die zich al lang hebben bewezen en die jouw bedrijf een stap verder kunnen brengen. YouTube: Met 1 miljard gebruikers is het videokanaal nog steeds onderschat qua social media kanaal, terwijl het delen en insluiten van video’s zo gemakkelijk is. Voor veel B2B klanten is LinkedIn – met wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers – ook een niet te missen kanaal. Met de vernieuwde bedrijfspagina’s is er heel veel mogelijk om jouw bedrijf nu nog beter te presenteren.
@ericsas