Roel van Eersel: Afgelopen week zag ik een originele campagne van Tele2 voorbij komen binnen de NU.nl app. Een campagne met een hele mooie HTML5 landingspagina, waarbij het door de animatie echt lijkt alsof de jongen op je af komt rennen. Echter, naar mijn idee, wel een te zware mobiele landingspagina.
Het kan zijn dat ze de mobiele campagne alleen op Wi-Fi gebruikers getarget hebben, maar als het zelfs via een Wi-Fi verbinding bijna 8 seconden duurt om de pagina te laden, haakt de gemiddelde gebruiker naar mijn idee af. Waar zou dit zijn misgegaan? Dat de betrokkenen de pagina alleen op een pc getest hebben en niet op een smartphone? Of dat ze hier toch voor gekozen hebben en ze zich er van bewust zijn dat gebruikers moeten wachten voor het laden van de pagina? Ik merk zelf dat mobiele gebruikers steeds minder geduld hebben en dat ze verwachten dat alles op hun smartphone snel laadt, dus om een succesvolle campagne neer te zetten moet je naar mijn idee altijd de ideale balans vinden tussen creativiteit en gemak. Wat vinden jullie zelf acceptabel qua laadtijd? Kijk hier, bij voorkeur via je smartphone, naar de desbetreffende landingspagina. Daarnaast nog een handige tip: Zorg ervoor dat je de pagina zo programmeert dat de adresbalk in je browser wegvalt als de pagina geladen wordt. Dan komt je campagne full screen en dus beter in beeld!