Van een klant waarvoor we al enige tijd werkten, kregen wij de vraag of het mogelijk was om een webshop te bouwen. Nadat we de shop ontwikkeld hadden, bleven sommige zaken echter onduidelijk. Toen de lancering naderde begon iedereen harder te lopen – wij wilden een succes van die webshop maken! Om echt spijkers met koppen te slaan, besloten we van elke betrokken afdeling iemand dedicated op het project te zetten. Dit ‘crisisteam’ zou het project tot een succes moeten maken.
Simpel, denk je wellicht? Een webshop is echter meer dan wat producten in een digitaal winkelschap. Waar je bijvoorbeeld ook over na moet denken zijn retour- en leveringsmethodes, voorraad, facturen en garantieperiodes. Daarnaast waren de productafbeeldingen en de bijbehorende teksten nog niet optimaal. Hier kon Mocreate gelukkig goed bij helpen.
Om te beginnen inventariseerde het crisisteam welke producten nu wél en niet in de shop mochten komen. Zo ontstond er een duidelijk overzicht van wat er nog gedaan moest worden. De productlijsten kregen de juiste productspecificaties, foto’s en teksten. Samen met een professionele copywriter keken we hoe we de teksten voor de producten zodanig konden herschrijven, zodat we de beste conversie kunnen verwachten. Hier hebben we flink wat A/B testing op losgelaten, zodat we echt goed konden vergelijken welke teksten optimaal werken voor deze website.
Tot slot namen we het hele bestelproces onder de loep. Na vele uren testen hebben we het aanmaken van een account, de betaalmodules en de menustructuur behoorlijk omgegooid. Bepaalde elementen die in het begin logisch waren bleken in de praktijk toch niet goed te werken. Vaak is het dan beter om het proces opnieuw te bekijken en het anders in te richten.
Het was een week waarin door een heel team enorm veel werk is verzet, maar na die 5 lange dagen was de webshop van een basale website uitgegroeid tot een volwaardige en goedgevulde webshop. Nog 1 week debugging en finalizing en de site kon live!
Het is bijzonder leuk om te zien dat een groep mensen met een gemeenschappelijk doel in één week enorm veel kan bereiken. Met sterke staaltjes copywriting en goed ingerichte pagina’s heeft Mocreate een mooie bijdrage geleverd. Hopelijk is de consument straks tevreden. De klant en wijzelf zijn het in ieder geval wel.