Bij een sterk groeiend bedrijf zoals Mocreate zal je vaak op zoek zijn naar nieuw personeel dat wat kan toevoegen aan het bedrijf. Bij de laatste paar functies begreep ik dat jullie wat atypische manieren hebben gevonden om te recruiten? Kan je daar meer over vertellen?
Dat klopt, het idee was ontstaan omdat de Tinder app heel populair is om een date te vinden. In principe is recruiten hetzelfde: Je wilt graag een date met je potentiële werknemers. Daarom hebben we besloten om eens te kijken of we onze doelgroep ook via Tinder konden bereiken.
Tinder, dat is toch die ‘zogenaamde vleeskeuring app’? Ben je niet bang dat je daar juist alleen maar ‘hitsige’ singles mee binnenhaalt?
Tinder is net zoals elk ander datingplatform, echter zit er op Tinder een actieve jonge doelgroep omdat het enkel een app betreft. Wij zijn juist op zoek naar jongere mensen met een affiniteit op mobiel en social media.
Heeft het gesprekken of inzichten opgeleverd?
Zeker, we hebben zelfs sollicitaties en gesprekken gehad met mensen die we via Tinder hebben bereikt. Je kunt binnen een korte tijd met weinig middelen veel mensen bereiken. Daarnaast is het natuurlijk op dit moment ook nog uniek. Voor zover wij weten zijn we de enige partij die op dit moment Tinder heeft ingezet om nieuw personeel te werven.
Wat zie jij voor de toekomst als andere alternatieve wervingskanalen?
Ik denk dat het steeds belangrijker wordt om je toekomstige werknemers persoonlijk te benaderen. We weten steeds meer over onze mobiele gebruikers, dus kunnen we steeds makkelijker inspelen op de plekken waar deze personen zich graag begeven. Je kan denken aan social media platformen als Facebook, Twitter en Instagram, maar zelf denk ik dat we in de toekomst steeds vaker goed getargete mobiele campagnes voorbij zullen zien komen. Werven via Tinder is slechts een begin. Het is zaak dat je meebeweegt naar de plekken waar jouw potentiële werknemers zijn. De tijd van alleen vacatures plaatsen op Monsterboard is echt wel voorbij.
@ericsas