Uit nieuw onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat de verwachting is dat aankopen via mobiel over vier jaar de helft van de totale eCommerce inneemt. Ondanks deze enorme groei is af te vragen of mCommerce niet nog sneller zou kunnen groeien als Apple en Google haar 30% commissie op app aankopen flink zou verlagen. Belemmeren Apple en Google de groei in mobile commerce?
Roel van Eersel (Mocreate): “Naar mijn idee niet, je hebt het hier over een App eco systeem met een betaalmethode. Voor Mobile Commerce heb je partijen als Apple en Google helemaal niet nodig en ik zou ze dan ook graag buiten deze scope willen houden. Hier ligt met name een belangrijke rol en diverse kansen voor banken, mobiele operatoren en internetproviders (bv. via IP billing). Als deze partijen het niet snel oppakken, dan kan het zijn dat partijen als Apple en Google dit doen, maar dan moeten hun tarieven flink dalen naar max. 4% commissie voor mobiele betalingen. Voor de grote partijen als Bol.com is dit al veel te hoog. Ik verwacht dan ook niet dat deze partijen dit zullen gaan aanbieden, want zij maken zelf weer gebruik van creditcardmaatschappijen die ook weer hun deel willen hebben.
Er zijn op dit moment goede mobiele betaalmethodes, zoals operator billing, hier is echter ook sprake van een hoge commissie. Zodra transacties met fysieke producten via operator billing wettelijk mogen en de commissie omlaag gaat, dan zal dit een enorme impact hebben op de mobile commerce markt. Maar de vraag is of de mobiele operatoren deze rol kunnen en mogen nemen. Dus conclusie is dat de techniek er is, maar dat het commercieel voor een Mobile Commerce partij niet interessant is. Naar mijn idee een gemiste kans voor de hele markt!”
Lees hier meer.