context is king

Tim is één van de geheime wapens van Mocreate. Deze Pijnackerse developer is nu ruim een jaar werkzaam bij Mocreate en heeft zodoende al zijn stempel kunnen drukken op verschillende apps van Mocreate zoals Samsung GO en Soosr. We vragen hem wat zijn visie is voor de toekomst van mobile app development.

1. Wat daagt jou als developer uit in het maken van apps?
Het klinkt misschien wat cliché, maar veel developers halen hun kick uit het creëren van ‘iets’ uit niets. Opdrachten beginnen vaak met een ideetje op de achterkant van een bierviltje. Als developer geeft het enorm veel voldoening om dat uit te laten groeien naar een werkend programma dat mensen informeert en entertaint.

2. Welke nieuwe elementen zitten er bijvoorbeeld in de Soosr-app waar jij enthousiast over bent?
Als je kijkt naar de Soosr-app zit daar een functionaliteit in waarbij je met één druk op de knop een bericht kunt posten naar jouw verschillende social media kanalen. Behalve dat hebben we het ook voor klanten inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen er bereikt worden. Dit soort functies zijn afhankelijk van de verschillende social media kanalen. Hun voorwaarden en mogelijkheden veranderen constant. Je zult moeten blijven innoveren om bij te blijven. Het is een interessant speelveld.

3. Welke interessante ontwikkelingen zie jij binnen de online, mobile en social branches de komende tijd?
Je ziet dat bij het maken van apps de context steeds belangrijker wordt. Vroeger was alles app- en content-based. Nu verandert dat naar context, bijvoorbeeld locatie. Voorheen startte de mensen een app op, straks krijg je berichten voorgeschoteld die voor jou relevant zijn op basis van tijd, locatie, apparaat, gebruiksgeschiedenis en agenda. Google Now doet dit bijvoorbeeld al. Bij Soosr passen wij bijvoorbeeld ook geo-fenced notificaties toe, zodat mensen notificaties kunnen ontvangen als ze op een bepaalde plaats zijn. Wat je ook ziet op Nu.nl is temperatuurgelateerde advertising. Is het hoger dan 25 graden, dan zie je alleen maar Ola-ijsjes-reclame. Op de radio hoorden we dit namelijk helemaal verkeerd gaan. Het is dagen rotweer en toch hoor je zonnige zomerreclames van autodealers. Op dat soort momenten zie je dat je online makkelijker kunt anticiperen dan via old-school advertising kanalen als de radio.

4. Hoe kijk jij naar smartwatches en andere zogenaamde ‘wearables’?
Die markt zal nog groter gaan worden. Via wearables wil je in één oogopslag zien wat voor jou relevant is. Je gaat op je horloge niet een uur scrollen naar apps. Relevantie zit in context-driven content. Dit zal in 2015 alleen maar groter gaan worden en daar moeten developers zich nu al op voorbereiden.

5. Als we nog even terugblikken op het Soosr-app project: Waar ben je het meest trots op?
Ik ben met name trots op het proces. Bij Soosr hebben we gezamenlijk een idee uitgewerkt naar een concept met een functioneel ontwerp. Dit groeide later uit tot een fraaie web-app en 2 native apps. Zo zie je een idee evolueren tot een werkende en visueel aantrekkelijke app. En dat voelt erg goed. Als je kijkt naar de web-app en de API die daarin geïntegreerd zit, zie je dat het enorm smooth werkt. De laadtijd is kort en omdat we goed hebben geïnvesteerd in responsiveness ziet de app er op elke computer, tablet en telefoon mooi uit. Het is één van de web-apps die het beste de native ervaring benaderd.

@EricSas