3 Facebook tips voor bedrijven.online marketing, social media

by Eric Sas on 24/10/2014 with 0 comments

facebooktip_zara Het hebben van een voetbal maakt je niet direct de nieuwe Lionel Messi. Zo is het ook met Facebook bedrijfspagina’s. De meeste bedrijven moeten leren van fouten op social media gebied om uiteindelijk beter te worden. Met 4 jaar ervaring in Facebook Content Marketing weten we waar we het over hebben. Wij verzamelden 3 leuke tips, waar jouw organisatie direct iets aan heeft. By the way, punt 3 is echt een engagement-killer.

1. Mobiele optimalisatie.
Mensen lezen steeds meer via hun mobiele telefoons en hebben dus te maken met kleinere schermen. Perfect gedesignde posters met kleine letters werken dan niet, Zara.

2. Onderscheid je door een goede coverfoto.
De coverfoto is hét visitekaartje van jouw bedrijf. In 851×315 pixels kan je iets laten zien dat jullie organisatie uniek maakt. De coverfoto bezit ruim een kwart van het scherm. Het is daarom zonde om die ruimte te misbruiken met een lage resolutie foto of leeg te laten.facebooktip_bestbuy

facebooktip_tyson3. Leesbare links en standaardteksten.
Een goede Facebook post heeft vaak een link als call to action. Echter, lange onleesbare URL’s met een standaard-plaatje zonder relevante informatie, daar worden lezers niet blij van. Probeer altijd je links te verkorten, desnoods met bit.ly. Upload ook een leuke visual, dan valt je post meer op en zal je sneller bereiken wat je hoopt.

Meer tips? Geef ons een belletje tijdens kantooruren op 070 346 20 05 óf mail mij via eric@mocreate.nl . Wellicht is de online dynamite scan ook wel iets voor jou.

Bron: http://blog.hubspot.com/insiders/facebook-mistakes

1 Jaar Koninginnegracht 60mocreate

by Eric Sas on 16/10/2014 with 0 comments

Deze maand zitten we alweer een jaar in ons pand aan de Haagse Koninginnegracht. Zoals je ziet is er veel veranderd.
Wil je een keer binnenkijken of zien wat Mocreate voor jou kan betekenen? Bel ons dan tijdens kantooruren op 070–3462005. #NowIsTheTimeToBeAwesome

Doutzen loves Mocreate

‘Wat zien Nederlandse exploitanten terug van groei in online budgetten?’mobile advertising, mobile development, trends

by Eric Sas on 23/09/2014 with 0 comments

Deze week werd onze directeur Roel van Eersel door het vakblad Adformatie gevraagd om een reactie op de IAB Ad Spend Report van Deloitte en IAB Nederland. Het blijkt dat de display advertising budgetten flink zijn gegroeid. De online advertising budgetten zijn in het eerste halfjaar van 2014 16% hoger dan dezelfde periode in 2013. Mobile begint nu echt volwassen te worden en groeide met 72% ten opzichte van 12 maanden geleden. Adformatie vroeg enkele online exploitanten wat zij van deze groei terug zien.

Roel van Eersel (Mocreate): ‘We verwachten dit jaar zelfs een verdubbeling. Naast app campagnes, zien we steeds meer mobile display campagnes op het Samsung Mobile Ad Network. Positief is dat tegenwoordig alles doorgemeten wordt, dus ook binnen de mobiele sites en de apps van de adverteerder. Dit geeft grip en vertrouwen, waardoor adverteerders terug komen. De H2 verwachtingen zijn ook positief, je ziet veel meer adverteerders met een mobile presence en deze willen ze vergroten door mobiele campagnes. Een klein deel zal programmatic worden, maar ik verwacht dat door de vele targetting mogelijkheden op mobiel de adverteerder zich graag laat begeleiden door de publisher.

mobiel_adverteren
Lees de rest van de reacties op Adformatie.

Wil je meer informatie over het Samsung Ad Network? Kijk dan eens bij onze diensten: Mobile Advertising

Gratis U2 en 4 valse mythes van sociale mediacontent, context, marketing intelligence, online marketing, social media

by Eric Sas on 19/09/2014 with 0 comments

De afgelopen weken zijn druk geweest in ‘mobile- en wearable-land’. Apple en Samsung presenteerden allebei hun nieuwe paradepaardjes voor 2015: de iPhone 6, Apple Watch, de Samsung Galaxy Note 4 en Gear S zagen het levenslicht én de hele tech-community was laaiend enthousiast.

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

U2 zanger Bono tijdens de ZooTV-tour (1993) bron: u2.com

#U2virus
Inmiddels is het stof van de Apple-presentatie neergedaald. We merken dat de discussie op social media nu met name nog over het #U2virus gaat en niet meer over #U2. Wat Apple als een leuk cadeautje bedoelde: een gratis exclusief U2-album in de iCloud, lijkt nu in hun eigen gezicht op te blazen. Niet iedereen zit namelijk op deze Ierse rockers te wachten, zelfs niet als het gratis is.

Waar Apple en U2 op hoopte was fans blij maken en verrassen, moeten ze zich nu verantwoorden voor de non-fans. Een mondige groep die zich via social media– misschien wel terecht – druk maakt om het feit dat het album zich nog moeilijker laat verwijderen dan kauwgom uit kleding. Jammer genoeg lijkt het erop dat U2 een sellout geworden en is het enthousiasme van de verrassende introductie van hun album volledig verdampt.

Gratis dingen weggeven staat duidelijk niet garant voor direct succes. Zo zijn er meer marketingmythes – met name over social media – waar veel marketeers nog wel in willen geloven.

1. Gratis succes in social media bestaat
Zo lijkt het logisch om te denken dat je ‘wel eventjes’ een mooie gratis social en viral campagne opzet als bedrijf. Dit is het echter niet. Het virale recept van grappige, home made YouTube video’s staat niet voor instant successen en vaak zit er achter een doorgebroken YouTube-ster een marketingstrateeg. Daarnaast is er vaak ook een kapitaalkrachtige katalysator die de ster katapulteerde naar social stardom. Social succes kost je altijd iets: geld óf veel tijd door een goed doordachte strategie.

2. Earned media is still alive and kicking
Als je nu iets op je Facebook bedrijfspagina upload, mag je blij zijn als 6% van de fans het in hun timeline zien. Het bureau Ogilvy rekende uit dat het organisch bereik van bedrijven met meer dan een half miljoen fans in 2014 gemiddeld onder de 2,5% zit. Een potentieel bereik van 1.000.000 fans heeft omgerekend dus slechts 25.000 organische impressies. Niet veel dus.

3. Jij bezit jouw communities op Facebook
Communities ontstaan vanwege een set waarden die op een moment relevant waren. Op een gegeven moment was jouw bedrijfspagina relevant voor jouw fans, maar dat wil niet zeggen dat jouw fans in de toekomst ook al je posts zullen liken. Communities blijven bestaan als je mensen weet te boeien, te binden én te behouden. En juist dat laatste, daar moet je tijd in investeren.

eric_blog2b copy4. Having a Social Account + Engagement = Strategy
Het aantal fans moet geen goal zijn. Zelfs het creëren van engagement met fans niet. Engagement is een middel dat in dienst staat van een strategie om je bedrijfsdoelen, zoals acquisitie, product development, klantenservice en brand awareness te vergroten. Engagement was in 2013 het toverwoord, maar inmiddels kan iedereen door middel van gemakkelijke vragen en meme-visuals engagement krijgen. Is dit echter een type engagement dat bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Zo nee, cut the crap en probeer je tijd te steken in activiteiten die wél bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Betekent dit dat social media niet meer werkt?
Nee, in het marketingmedium social media zit nog enorm veel rek. Social media marketing is iets wat drijft op voortschrijdend inzicht. Als je succes wilt hebben met social media, dan zal je moeten innoveren en je strategie moeten bijstellen. Gelukkig zijn er ook onafhankelijke specialisten die je daarmee kunnen helpen.

Ben jij benieuwd hoe jouw organisatie social media en online communicatie effectiever kan inzetten? Mocreate heeft speciaal voor bedrijven een online dynamite scan ontwikkeld om hier efficiënter mee om te gaan en social perfect te integreren in de marketing mix van jouw organisatie.

Wil je meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op: informatie@mocreate.nl of bel naar ons kantoor op 070 – 346 20 05.

Context is KingApp, content, context, google, mobile development, trends

by Eric Sas on 29/08/2014 with 0 comments

context is king

Tim is één van de geheime wapens van Mocreate. Deze Pijnackerse developer is nu ruim een jaar werkzaam bij Mocreate en heeft zodoende al zijn stempel kunnen drukken op verschillende apps van Mocreate zoals Samsung GO en Soosr. We vragen hem wat zijn visie is voor de toekomst van mobile app development.

1. Wat daagt jou als developer uit in het maken van apps?
Het klinkt misschien wat cliché, maar veel developers halen hun kick uit het creëren van ‘iets’ uit niets. Opdrachten beginnen vaak met een ideetje op de achterkant van een bierviltje. Als developer geeft het enorm veel voldoening om dat uit te laten groeien naar een werkend programma dat mensen informeert en entertaint.

2. Welke nieuwe elementen zitten er bijvoorbeeld in de Soosr-app waar jij enthousiast over bent?
Als je kijkt naar de Soosr-app zit daar een functionaliteit in waarbij je met één druk op de knop een bericht kunt posten naar jouw verschillende social media kanalen. Behalve dat hebben we het ook voor klanten inzichtelijk gemaakt hoeveel mensen er bereikt worden. Dit soort functies zijn afhankelijk van de verschillende social media kanalen. Hun voorwaarden en mogelijkheden veranderen constant. Je zult moeten blijven innoveren om bij te blijven. Het is een interessant speelveld.

3. Welke interessante ontwikkelingen zie jij binnen de online, mobile en social branches de komende tijd?
Je ziet dat bij het maken van apps de context steeds belangrijker wordt. Vroeger was alles app- en content-based. Nu verandert dat naar context, bijvoorbeeld locatie. Voorheen startte de mensen een app op, straks krijg je berichten voorgeschoteld die voor jou relevant zijn op basis van tijd, locatie, apparaat, gebruiksgeschiedenis en agenda. Google Now doet dit bijvoorbeeld al. Bij Soosr passen wij bijvoorbeeld ook geo-fenced notificaties toe, zodat mensen notificaties kunnen ontvangen als ze op een bepaalde plaats zijn. Wat je ook ziet op Nu.nl is temperatuurgelateerde advertising. Is het hoger dan 25 graden, dan zie je alleen maar Ola-ijsjes-reclame. Op de radio hoorden we dit namelijk helemaal verkeerd gaan. Het is dagen rotweer en toch hoor je zonnige zomerreclames van autodealers. Op dat soort momenten zie je dat je online makkelijker kunt anticiperen dan via old-school advertising kanalen als de radio.

4. Hoe kijk jij naar smartwatches en andere zogenaamde ‘wearables’?
Die markt zal nog groter gaan worden. Via wearables wil je in één oogopslag zien wat voor jou relevant is. Je gaat op je horloge niet een uur scrollen naar apps. Relevantie zit in context-driven content. Dit zal in 2015 alleen maar groter gaan worden en daar moeten developers zich nu al op voorbereiden.

5. Als we nog even terugblikken op het Soosr-app project: Waar ben je het meest trots op?
Ik ben met name trots op het proces. Bij Soosr hebben we gezamenlijk een idee uitgewerkt naar een concept met een functioneel ontwerp. Dit groeide later uit tot een fraaie web-app en 2 native apps. Zo zie je een idee evolueren tot een werkende en visueel aantrekkelijke app. En dat voelt erg goed. Als je kijkt naar de web-app en de API die daarin geïntegreerd zit, zie je dat het enorm smooth werkt. De laadtijd is kort en omdat we goed hebben geïnvesteerd in responsiveness ziet de app er op elke computer, tablet en telefoon mooi uit. Het is één van de web-apps die het beste de native ervaring benaderd.

@EricSas